luni, 3 octombrie 2016

O nouă erezie eclesiologică



O nouă erezie ecleziologică

Oare nu facem și noi toate faptele noastre spre a fi văzuți de oameni?”
Maxim Mărturisitorul, Cuvânt Ascetic, Filocalia 2

Acest cuvânt al Sfântului Maxim Mărturisitorul, care este mai mult o interpretare, actualizată timpului său, a cuvântului Mântuitorului Isus Hristos adresat cărturarilor și fariseilor din vremea Sa (Matei XXIII). Maxim consideră că acest cuvânt de la Matei, se adresează creștinilor din vremea sa. Dar cât de actual este și pentru noi, creștinii de astăzi, mai ales Bisericii Ortodoxe (cel puțin Române)! Oare nu, ne aflăm toți în această situație, atât de ingrată pentru un adevărat următor al lui Hristos, de a fi niște fățarnici? Tocmai în aceasta constă această nouă erezie eclesiologică a timpului nostru, în faptul că totul tinde să devină în Biserica Ortodoxă (mai ales, Română) formă fără fond (pentru această temă recomand monumentala carte a profesorului Constantin Schifirneț, Formele fără fond - un Brand românesc). Atunci când viața pe care o propovăduiește creștinismul, este fadă, seacă, malignă, bolnavă terminal, atunci intervine o gravă discrepanță între ceea ce este esențial și ceea ce este auxiliar, și auxiliarul tinde și chiar ia locul esențialului.
Însă ar trebui să începem cu lucrurile într-un mod progresiv pentru a arăta ceea ce este cu adevărat problematic în această situație a Bisericii de azi. Vreau să spun de la început că tot ceea ce voi spune nu este împotriva Bisericii și ar trebui privită ca pe o critică constructivă, pozitivă pe care fiecare dintre noi, ar trebui să o aibă asupra problemelor ecleziale. Tocmai, pentru că nu consider că Biserica este pregătită pentru o astfel de critică pozitivă, aleg să semnez anonim, fără prea mare entuziasm.
În primul rând, cred că ar trebui să punem în discuție problema imaginii Bisericii, problema construirii unei imagini a Bisericii, a unei afișări exterioare a Bisericii. În momentul în care tot ce faci este o simplă afișare externă a unor realități trunchiate ale unei presupuse vieți creștine, acest lucru devine dăunător pentru toți. Esențial nu este să transmiți doar un mesaj, ci să transmiți un mesaj autentic. Iar ceea ce vedem astăzi, nu reflectă autenticul principial al Evangheliei lui Hristos. Atunci când tot ce se face, trebuie neapărat arătat și celorlalți, atunci când filantropia devine sursă de imagine, se încalcă modul autentic creștin de viețuire. Biserica trebuie să își creeze o imagine, tocmai prin faptul că trăiește, în primul rând prin clericii ei, principiile evanghelice ale lui Hristos. Afișarea continuă a unei irealități, neconforme cu starea de fapt se numește eroare/păcat împotriva evidenței. Implicarea politică a bisericii în treburile cetății trebuie să se facă după Duhul lui Hristos, cel puțin așa cum reiese din Evanghelii (despre Duhul lui Hristos care nu este cuprins în Evanghelii și care îl arată pe adevăratul Hristos, citiți Dimitri Merejkovski, Evanghelia Necunoscută). Orice activitate a Bisericii tinde să devină o afișare/fățărnicie: plecând de la activitățile mici și insignifiante ale parohiilor mici care trebuie afișate pe site-urile oficiale ale diverselor eparhii din BOR (cum ar fi donarea unor Biblii „pentru adulți” (aceasta este denumirea oficială pe un astfel de site) unor familii sărace) ajungând la organizarea sfințirii de Bisericii , numai în perioada electorală sau preelectorală. Toate acestea arată, cât de puțin am înțeles din evanghelia lui Hristos, pe care pe lângă că nu o cunoaștem, dar o și denaturăm prin interpretări care mai de care mai, „softcore” când mesajul este unul „hradcore”, fără abureli și cafele îndulcite cu miere de mană. Din păcate, totul ajunge să fie numai o imagine, numai o proiecție a unor morminte văruite, după cum ne spunea odinioară Iesus.
Biserica astăzi este asociată în primul rând cu banul. De la simplu fapt că omul nu ar veni fără să cotizeze în biserică, dar cam totul se învârte în jurul banului și, după cum spunea un arhiereu, în jurul faptului de a managera cum trebuie Biserica. Și aici ne referim la colportaje, la target-uri, la „taxe” către diversele organe centrale. Problema nu este că ele există (pentru că orice instituție trebuie să trăiască din astfel de „impozite”) ci că ele sunt colectate și cerute în modul în care se face astăzi. Dacă omul vine la Biserică, implicit, în conștiința majoritară, el trebuie să aibă un „bănuț” în buzunar pentru a-l da la Biserică. De aceea există foarte mulți, preoți, călugări-preoți, care și-au fabricat o imagine de buni duhovnici, de fini psihologi, de părinți spirituali, care de fapt sunt niște oameni și-au însușit fie, „fariseiește-hoțește-bagabonțește” o astfel de imagine, fie chiar au crezut în denaturările unor părinți „mai-puțin” duhovnici. Viața autentic creștină e simplă (Vezi Fabiola- Biserica din catacombe scrisă de cardinalul Weissman), fără multe briz-brizuri externe, dar care necesită un amplu și continuu efort interior.
Dacă privim faptul că:
1.      Majoritatea slujbelor, nu sunt înțelese de popor, exprimă lucruri pe care mulți dintre cei care le săvârșesc, nu le înțeleg, rolul, scopul, evoluția istorică și duhovnicească. Aici mă refer în primul rând la Liturghie, care este în majoritatea Bisericilor din BOR, o carcasă gală de conținut, pentru că nu își mai împlinește scopul autentic și anume, împărtășirea celor care participă. Mai putem vorbi aici și de parastase a căror săvârșire, ridică multe semne de întrebare teologice, mai ales din punct de vedere teleologic;
2.       Veșmintele slujitorilor  sunt de fapt niște relicve vechi de câteva sute de ani, împrumutate în mare parte de la iudei și păgâni, care sunt păstrate și astăzi în rânduielile bisericești, datorită faptului că nu există curajul de a se face o dezbatere concretă, corectă din punct de vedere, istoric, liturgic, teoretic și practic între teologii „liturgiști” de azi;
3.      Majoritatea slujitorilor altarelor, încearcă să aibă o imagine cât mai pozitivă, cât mai evlavioasă în afară (lucru impus de multe ori și de conducerea eparhială, care ține mult la o exprimare cât mai „corectă politic” a acestora), mai ales la cei aflați pe trepte înalte în administrațiile eparhiale, tocmai pentru a masca impostura, falsul și fariseismul unor astfel de „păstori”;
4.      Majoritatea credincioșilor au o evlavie falsă, sunt cuprinși de un pietism sec, de un formalism care ține cont de toate exteriorizările goale, fade, lipsite de sens și de un ritualism „încarcerant”;
5.      Comportamentul credincioșilor este un pseudo-spiritual, având impresia că prin împlinirea unor forme, (post, rugăciune într-o anumită cantitate, milostenie fățișă etc.) sunt „îndreptățiți pe ei înșiși”; rar găsești în BOR, comportamente normale bazate pe paradigme mintale puternic ancorate în principiile evanghelice,

toate acestea sunt de fapt, expresii ale unei vieții denaturate, atât liturgic, cât și moral-spiritual, ale unei Biserici care vrea să fie altceva decât ceea ce ar trebui să fie.
       Dacă ne privim sincer, trebuie să vedem că avem foarte multe probleme de ordin spiritual, organizațional și că ceea ce conduce de fapt Biserica astăzi este un duh, foarte străin de Hristos. Vreau să închei, cu întreg cuvântul lui Maxim Mărturisitorul, cel care prezintă realitățile timpului său, plecând de la texul Scripturii (trebuie să ne fie învățătură de minte ca și noi la rândul nostru să interpretăm textele acestor părinți Bisericești pentru contextul nostru ca și noi să putem răspunde mai ales la provocările interne cu care se confruntă biserica de astăzi.
În speranța că lucrurile nu au intrat pe un făgaș înclinat definitiv
„De aceea, mustrând de departe şi făţămicia noastră, zice: «Poporul acesta cu buzele lui mă cinsteşte; dar inima lor este departe de Mine şi în zadar mă cinsteşte», şi celelalte.Căci cele pe care Domnul nostru le-a spus, plângând pe Farisei, eu le aud ca spuse pentru noi,făţarnicii de azi, care ne-am învrednicit de atâta har şi suntem mai răi ca aceia. Oare nu legăm şi noi poveri grele şi anevoie de purtat şi le punem pe umerii oamenilor, iar noi nu vrem să le mişcăm nici cu vârful degetului? Oarenu facem şi noi toate faptele noastre spre a fi văzuţi de oameni? Oare nu iubim şi noi să şedem în fruntea mesei la ospeţe şi pe scaunul de frunte în adunări, şi să fim chemaţi de oameni: «Rabi, rabi», iar pe cei care nu ni le dau acestea îi urmărim până la moarte? Oare n-am luat şi noi cheia cunoştinţei şi închidem împărăţia cerurilor înaintea oamenilor, neintrând nici noi şi nelăsându-i nici pe alţii să intre? Oare nu ocolim şi noi marea şi pământul ca să facem un prozelit, şi când se întâmplă aceasta îl facem fiul gheenei, îndoit decât noi? Oare nu suntem şi noi povăţuitori orbi, strecurând ţânţarul şi înghiţind cămila? Oare nu curăţim şi noi partea din afară a paharului, cea de la vedere, iar cea dinăuntrul nostru e plină de răpire şi lăcomie, mai bine zis de necurăţie? Oare nu zeciuim şi-n izma şi mărarul şi orice legumă, şi trecem cu vederea judecata şi iubirea lui Dumnezeu? Oare nu suntem şi noi nişte morminte întunecoase arătându-ne oamenilor pe dinafară drepţi, iar pe dinăuntru fiind plini de toată făţărnicia, nelegiuirea şi necurăţia? Oare nu zidim şi noi mormintele mucenicilor şi împodobim monumentele Apostolilor, dar suntem asemenea cu ucisasii lor? Cine nu ne va plânge aşadar pe noi pentru o astfel de simtire? Cine nu va plânge o asemenea robie a noastră? De aceea noi, cei ce suntem fii cinstiţi ai lui Dumnezeu, suntem socotiţi ca nişte vase de lut. De aceea s-a înnegrit aurul şi s-a stricat argintul cel bun. De aceea noi, Nazareii Sionului, care luminam mai tare ca zăpada, am ajuns ca nişte Abisinieni; noi, care eram mai albi ca laptele, ne-am înnegrit mai tare ca cerneala. De aceea s-a întunecat chipul nostru mai tare ca funinginea. Cei ce ne hrăneam cu nuci de cocos ne tâvălim acum în lături. S-au mărit nelegiuirile noastre mai mult decât nelegiuirile Sodomei. Noi, cei ce eram fiii zilei şi fiii luminii am ajuns fiii nopţii şi ai întunericului; iar din fii ai împărăţiei ne-am făcut fiii gheenei. De aceea noi, fiii Celui Preaînalt, murim ca nişte oameni şi cădem ca unul dintre boieri..”

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu